Published: Jun 21, 2024
 
 
     
 
Keywords:
stress workers dispatch center
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 20  No. 1 (2567) : January - June 2024 / Research Article  
 
  Factors affecting stress of dispatch center worker
 
   
   
     
 
Yuthana Sethanand
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Tanate Saimon
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Thadsanai Limjeamrangsri
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Fasawang Fongcham
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Nuntana Mesprasart
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Sirintra Ratmanee
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)
Nattiya Prommint
Bangkok Emergency Medical Service Center (Erawan Center)

Abstract

Objectives: 1) To study the stress level of workers in the dispatch center of the Bangkok Emergency Medical Service system. 2) To study relationships and the influence of factors affecting the stress of workers in the dispatch center of the Bangkok emergency medical service system.


Materials and Methods: This research is a survey research with a sample group of 116 workers in the Emergency Medical Services System's call and dispatch center in Bangkok. Data were collected using questionnaires and level scales. Suan Prung Stress, Department of Mental Health, which the period of data collection is from February - May 2023. Statistics used in data analysis include the average value. standard deviation Pearson's and partial correlation analysis values Multiple regression analysis values.


Results: The results showed the overall stress of workers in the dispatch center of the Bangkok emergency medical service system was at a moderate level (Mean=3.17, SD=0.560), and the three factors were: organizational role (r=-0.197, p = 0.039), workplace relationship (r=-0.222, p=0.049), and work-life balance (r=0.309, p=0.001) There was a statistically significant correlation with stress at the 0.05 and 0.01 levels by organizational role factors (β=-0.279, p=0.039) and workplace relationship factors (β=-0.310, p=0.019), and the work-life balance factor (β=0.399, p=0.001) significantly influenced the stress of workers in the emergency medical service system in Bangkok. Statistical at the levels of 0.05 and 0.01


Conclusion: There are three factors effect stress in workplace. The first is a role in the organization,
clear assignment and advice is provided by the team. The second is colleague relationship, teamwork
and assistance channels are available. The last factor is work-life balance, having personal counsellor and get enough rest.

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  Sethanand, Y., Saimon, T., Limjeamrangsri, T., Fongcham, F., Mesprasart, N. ., Ratmanee, S., & Prommint , N. (2024). Factors affecting stress of dispatch center worker in Bangkok emergency medical service system. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital20(1), 16–30. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/264756  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 20 No. 1 (2567): January - June 2023  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Research Article  

 
 
     
     
     

References

องค์การ เรืองรัตนอัมพร. สาเหตุของความเครียดจากการทำงาน [อินเทอร์เน็ต]. 2553 [เข้าถึงเมื่อ 5 มิ.ย. 2566].
เข้าถึงได้จาก http://cmruir.cmru.ac.th/bitstream/123456789/1390/5/Chapter%202.pdf

กลุ่มงานมาตรฐานและระบบบริการการแพทย์ฉุกเฉิน. รายงานประจำปี 2565.ศูนย์บริการการแพทย์ฉุกเฉินกรุงเทพมหานคร (ศูนย์เอราวัณ)
รายงานประจำปี; 2565.

ภาพรรณ พุทธิยาวัฒน์. ความเครียดของเจ้าหน้าที่รับเรื่องทางโทรศัพท์ศูนย์ช่วยเหลือสังคม (1300)
[วิทยานิพนธ์ปริญญาพัฒนาแรงงานและสวัสดิการมหาบัณฑิต]. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์; 2558.

กรมสุขภาพจิต กระทรวงสาธารณสุข.ข้อมูลประเมินสุขภาพจิตคนไทย [อินเทอร์เน็ต]. 2563 [เข้าถึงเมื่อ 6 มิ.ย. 2566].
เข้าถึงได้จาก:https://checkin.dmh.go.th/dashboards

Cartwright S, Cooper CL. Managing workplace stress Vol.1. [Internet].1997
[cited 2023 Jun 5]. Available from:

https://books.google.co.th/booksid=RQ85DQAAQBAJ&lpg=PP1&ots=c5Z4a3hG_B&dq
=Cartwright%20S%2C%20Cooper%20CL.%20(1997).%20Managing%20workplace%
20stress%20Vol.%201.%20Sage.&lr&hl=th&pg=PP1#v=onepage&q&f=false

จินดารัตน์ บุตรจินดา. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความเครียดของบุคลากร: กรณีศึกษาสำนักงานปลัดกระทรวงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม.
วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยปทุมธานี 2561;10(1):289-94.

วิภัสสร มากนคร, วัฒน์ บุญกอบ, จันทร์จารี เกตุมาโร, เกษม ชูรัตน์. ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเครียดของเจ้าหน้าที่งานเวชระเบียนโรงพยาบาลศิริราช.
วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ 2563; 12(2):249-57.

กชพรรณ ลัภโนปกรณ์, ประสพชัย พสุนนท์. ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเครียดของบุคลากรมหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี.
วารสารจันทรเกษมสาร 2557;20(38):133-42.

นวนันท์ คำมา. ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเครียดในการทำงานของบุคลากร สำนักงานการตรวจเงินแผ่นดินในเขตกรุงเทพมหานคร [อินเทอร์เน็ต]. 2561
[เข้าถึงเมื่อ 19 ก.ค. 2566]. เข้าถึงได้จาก: https://mmm.ru.ac.th/ MMM/IS/mlw12/6114961006.pdf

นิรชา สายสังข์ . ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารความสัมพันธ์ของพนักงานในองค์กร [อินเทอร์เน็ต]. 2566 [เข้าถึงเมื่อ 19 ก.ค. 2566].
เข้าถึงได้จาก: http://www.me-abstract.ru.ac.th/AbstractPdf/2561-6-1_1594615938.pdf

นวพร ชิณวงศ์. ความขัดแย้งในองค์กรด้านงาน ด้านความสัมพันธ์ และด้านกระบวนการที่มีความสัมพันธ์กับการรับรู้ความเครียดในที่ทำงานของพนักงานระดับปฏิบัติการ
เปรียบเทียบระหว่างธุรกิจอสังหาริมทรัพย์และธุรกิจค้าปลีก [อินเทอร์เน็ต]. 2558 [เข้าถึงเมื่อ 19 ก.ค. 2566].
เข้าถึงได้จาก: http://www.repository.rmutt. ac.th/xmlui/handle/123456789/2853

นฤมล เมียนเกิด. ความสมดุลระหว่างชีวิตส่วนตัว และการทํางานของพนักงานออฟฟิศในเขตกรุงเทพมหานคร เปรียบเทียบกับพนักงาน
บริษัท เบอร์ลี่ ยุคเกอร์ ฟู้ดส์ จํากัด [สารนิพนธ์ปริญญาการจัดการมหาบัณฑิต]. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหิดล; 2558.

สราวลี แซงแสวง. คุณภาพชีวิตในการทำงานและความสมดุลของชีวิตในการทำงานของพนักงานระดับปฏิบัติการเจนเนอเรชั่น Xและเจนเนอเรชั่น Y
[สารนิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์; 2559.

วริศรา กลมทุกสิ่ง, วิลาวัณย์ พึ่งตัว, พรพจน์ วิรุฬห์ธนวงศ์. ประโยชน์ของการปรับสมดุลระหว่างชีวิตการทำงานและชีวิตส่วนตัว.
Journal of Roi Kaensarn Academi 2566;8(4):587-95.